Customer journey mapping: de basis van je marketingstrategie

Customer journey mapping: welke reis legt mijn klant af?

In onze vorige blog las je dat een goede marketingstrategie begint bij luisteren naar je medewerkers. Maar weet je eigenlijk ook welke behoeftes je klanten precies hebben? Tuurlijk, denk je waarschijnlijk. Maar toch ligt het nét wat ingewikkelder. Gelukkig zijn er een boel handvaten om daarachter te komen.

Waarom customer journey mapping?

Een daarvan is customer journey mapping. Oftewel: de klantreis in kaart brengen. Een goede klantbeleving begint namelijk bij inzicht in je doelgroep. Er zijn een hoop verschillende modellen, maar het belangrijkste is dat jij weet waar je klant op welk moment behoefte aan heeft. Ga dus in gesprek met hen! Alleen zo kom je erachter wat ze nodig hebben om tot aankoop over te gaan. Door de klantreis in fases op te delen zie je waar je sterke punten en verbeterpunten liggen.

Als je de behoeftes in kaart hebt gebracht, kan je je marketingstrategie hierop aanpassen. Want het doel is natuurlijk klanttevredenheid. Misschien kom je erachter dat je klanten op een eerder moment behoefte hebben aan persoonlijk contact. Dan kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een chatfunctie op je website te integreren. Zo zorg je ervoor dat je snel en laagdrempelig bereikbaar bent op elk moment. Klantcontact is super belangrijk: de interactie die je (potentiële) klant heeft met je bedrijf,  bepaalt welk gevoel hij/zij bij je bedrijf krijgt.

Klantbeleving

Zonder een goede positionering en een op elkaar ingespeeld team, loop je kansen mis. Kijk daarom naar het geheel! Wij geloven erin dat merkbeleving, klantbeleving en teambeleving onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Een customer journey is een mooi begin om de stap te maken naar klantgerichter ondernemen. Een blije klant is immers een blijvende klant! 

Kortom, een goede klantbeleving is goud waard. Hulp nodig? Wij stellen de ideale customer journey voor je samen, per doelgroep. Maar daar blijft het niet bij. We kijken ook naar je bedrijf als geheel. Wat is het verhaal van je organisatie? En worden je kernwaarden doorgeleefd in je team? Oók dat is klantgericht ondernemen.

Customer journey mapping B-Partners

Wees welkom in ons kantoor in de Gruyterfabriek.